LNSO, RIHARDS ZAĻUPE un “NAMEJS”

RihardsZalupe_web

Koncerta lielais notikums – jaunas latviešu simfonijas pirmatskaņojums.

Rihards Zaļupe komponējis apjomīgu opusu, kura kodols sākotnēji dzima kā motīvs kinofilmai, taču vēlāk, kad izrādījās, ka filmas nebūs, tapa vērienīga simfoniska partitūra. Ieceres pamatā – Laimoņa Pura (1922) Zemgales tetraloģijas pirmā grāmata “Degošais pilskalns” (1962), kurā stāstīts par Nameiša jeb Nameja vadītajām zemgaļu cīņām pret krustnešiem.

Līdzās Riharda Zaļupes jaundarbam – Kloda Debisī skaisti dūmakainā skaņuglezna “Prelūdija fauna diendusai”, ko mēdz uzskatīt par 20. gadsimta mūzikas īsteno sākumpunktu, un mūsdienu dāņu komponista Andersa Kopela žilbinošais skaniskais piedzīvojums – Otrais koncerts saksofonam un orķestrim, kur solists būs Latvijas spožākais saksofonists klasiskās mūzikas jomā Oskars Petrauskis.

Pie LNSO diriģenta pults šajā koncertā būs orķestra mākslinieciskā vadītāja un galvenā diriģenta Andra Pogas asistents Guntis Kuzma – izcils klarnetists, kurš beidzamos gadus vadījis, JVLMA apgūstot simfoniskā orķestra diriģenta profesiju, un Mārtiņa Ozoliņa vadībā 2014. gadā ieguvis bakalaura grādu.


Rihards Zaļupe par jaundarbu “Namejs” saka: “Par simfonijas pamatu izmantoju Laimoņa Pura romānu “Degošais pilskalns”, kas aizved mūs 13. gadsimta Zemgalē. Tas ir ļoti svarīgs laikmets latviešu tautas vēsturē. Vācu krustneši, kam dzīvo spēku ar pāvesta atbalstu un svētību piegādāja visa tālaika Eiropa, ar uguni un zobenu iebruka Baltijas zemēs un lauzās uz austrumiem – centās sagrābt savā varā krievu zemes, turienes tirgus. Lielā kaujā, kas 1242. gadā notika uz Peipusa ezera ledus, krievu karapulki Aleksandra Ņevska vadībā sakāva krustnešus un apturēja viņu ekspansiju uz austrumiem. Latvijā un Igaunijā krustneši tomēr nostiprinājās. Brīvību zaudēja lībieši, latgaļi, sēļi, kurši; visilgāk iebrucējiem pretojās Zemgalē.”

Kloda Debisī “Prelūdija fauna diendusai” komponēta 1892.–94. gadā, iedvesmojoties no Stefana Malarmē poēmas. Pirmatskaņojuma panākumi bija grandiozi. Sekojot autora dotajam norādījumam, te nav nekā aprakstoša, tikai sapnis: fauns, rimies karstajā pusdienas saulē trenkāt nimfas un najādas, ļaujas sapņa piepildījumam un saplūsmei ar dabu un visumu. Daļa mūzikas vēsturnieku uzskata, ka ar šo skaņdarbu simboliski sākas laikmetīgās mūzikas ēra.

Anderss Kopels, dāņu kompozīcijas vecmeistara Hermaņa Kopela dēls un komponista Tomasa Kopela brālis, mācījies spēlēt klavieres, klarneti un ērģeles. Smēlis iedvesmu Prokofjeva un Žolivē partitūrās. Kopela stilā būtiska ir džeza un roka, kā arī Latīņamerikas un Balkānu mūzikas klātbūtne. Par savu ikdienas darba kvalitātes mērauklu Kopels uzskata Bēthovenu. Tonālās mūzikas piekritējs. 1967. gadāAnderss Kopels kļuva par Eiropu un ASV apceļojušās rokgrupas Savage Rose līdzdibinātāju. 70. gados daudz strādāja studijā kā mūziķis un producents. Kopš 80. gadiem vairāk pievērsies kompozīcijai. Kopels komponējis astoņus baletus New Danish Dance Theatre trupai, mūziku 150 kinofilmām, 50 teātra izrādēm un trim mūzikliem. Viņa darbu sarakstā ir arī instrumentālā kamermūzika un 20 koncertžanra opusi, kurus pats vērtē visaugstāk.

20 Marts

19.00 / piektdiena / Rīga, Lielā ģilde

Solists/-i

Oskars Petrauskis - Saksofons

Diriģents

Guntis Kuzma

Programma

  • Klods Debisī "Prelūdija fauna diendusai"
  • Anderss Kopels Otrais koncerts saksofonam un orķestrim
  • Rihards Zaļupe Simfonija "Namejs"
Lietas, kas būtu jāatceras pirms DOŠANĀS uz KONCERTU!

Uz vakara koncertiem, kas paredzēti pieaugušo auditorijai, lūdzam vecākus izvērtēt bērnu atbilstību un spēju noklausīties programmu, netraucējot citiem koncerta apmeklētājiem .

Nepilnu stundu pirms LNSO simfoniskās mūzikas koncertiem plkst. 18.18 Baltajā zālē notiek “Pirmskoncerta sarunas”, kuru laikā LNSO galvenais redaktors Orests Silabriedis kopā ar kādu ekspertu runā par vakara koncertprogrammā iekļauto skaņdarbu rašanās laikmetu, opusu tapšanas apstākļiem un komponista radošo biogrāfiju. Šīs sarunas noteikti papildinās un bagātinās jūsu koncertpieredzi. “Pirmskoncertu sarunās” ieeja ir bez maksas.

Visi kārtibas noteikumi

Atgriezties uz Koncertiem