Stīgu kvartets 3+1 priecē klausītājus ar jaunu programmu

24.01.2016 jaunumi, ziņas
3+1_kvadr

Klausītāju un kritiķu augstu novērtētais stīgu kvartets “3+1” turpina atgādināt mums par reti atskaņotiem kamermūzikas dārgumiem.

Šoreiz klausīsimies divus klavierkvintetus, kas komponēti vienā un tajā pašā laikā – 20. gadsimta sākumā. Viena kvinteta autors ir ungāru jauneklis Bēla Bartoks (1881–1945), un viņš savu 1904. gadā pabeigto kvintetu uzskata par pirmo nozīmīgo darbu, no mācekļa perioda pārejot meistara pakāpē. Otra kvinteta autors ir krievu seniors Sergejs Taņejevs (1856–1915), un 1911. gadā pabeigtais kvintets ir Taņejeva pēdējais izvērstas formas lieldarbs, faktiski gandrīz vai kamersimfonija.

Bēlas Bartoka opusā sastopamies ar jaunekli, kurš brauc uz Baireitu klausīties Vāgnera “Parsifālu”, apbrīno Brāmsu un uzskata Listu par 19. gadsimta bezmaz vai dižāko komponistu. Tā nu Bartoka kvintetā 19. gadsimta meistaru atbalsis satiekas ar paša Bartoka arvien augošo interesi par Viduseiropas folkloru, un kvintets beidzas dzīvesspara pilnā ungāriski dejisku gaisotnē. Vienubrīd šis bija Bartoka populārākais opuss, un tas komponistu stipri kaitināja, jo, kamēr viņa domas traucās pa tāles sniedzošām folkloriska modernisma orbītām, cilvēki joprojām apbrīnoja viņa jaunības veikumu un negribēja pieņemt Bartoka mūzikā skanošās novitātes. Stāsta, ka Bartoks bij nolēmis iznīcināt kvintetu, un tikai laikabiedru modrība paglāba partitūru no krāsns.

Sergeja Taņejeva Klavierkvintets ir žanra klasika – monumentāls, daudzveidīgs, teju simfonisks kamermūzikas paraugs, kurā daudz skaistuma un cēla dramatisma. Klausīties Taņejeva kvintetu nozīmē iesaistīties sarunā ar daudz pieredzējušu nevainojamas garīgās un ētiskās stājas cilvēku, kura talanta apmērs un savdabīgums līdz pat mūsdienām palicis komponista laikabiedru un tuvu kolēģu Čaikovska, Rimska-Korsakova u. c., kā arī viņa audzēkņu Rahmaņinova un Skrjabina ēnā. Tas ir gadījums, kad kristālskaidra dižuma priekšā tu nevis svinīgi sastingsti, bet atveries jaunai, būtiskai informācijai.

Ar šo koncertu kvartets “3+1” atzīmē piekto dzimšanas dienu. LNSO altu grupas koncertmeistars Arigo Štrāls un LNSO čellu grupas koncertmeistare Diana Ozoliņa ir ilggadēji kamermuzicēšanas partneri jau kopš orķestra “Rīgas kamermūziķi” laikiem. Prieks klausīties, kā viņu pieredze saslēdzas ar jaunās paaudzes vijolnieču Beātes Račko un Lienes Neijas-Kalniņas sniegumu.

Ar kvartetu “3+1” jau vairākkārt muzicējis jaunais, kamermuzicēšanai īsteni dzimušais pianists Edgars Tomševics, savukārt pirmoreiz kvarteta sadarbības partnere būs diemžēl pārāk reti koncertējošā lieliskā Sandra Jalaņecka.

KONCERTS 11.02.2016. plkst. 19.00 Lielās ģildes Lielajā zālē

Biļetes: Lielās ģildes biļešu kasē, kā arī: http://www.bilesuparadize.lv/events/perf/6917

Atgriezties



Lasīt vairāk

Pianists Andrejs Osokins kopā ar LNSO pirmatskaņos Jura Karlsona simfoniju orķestrim un klavierēm

21.10.19.

25. oktobrī Lielajā ģildē ar savu meistarīgo klavierspēli koncertā “LNSO un Andrejs Osokins” priecēs izcilais pianists Andrejs Osokins, kopā ar […]

Lasīt vairāk

21. oktobrī kase būs slēgta

18.10.19.

Atvainojamies par sagādātajām neērtībām – pirmdien, 21. oktobrī, Lielās ģildes kase būs slēgta. Aicinām biļetes iegādāties citās “Biļešu Paradīzes” kasēs […]

Lasīt vairāk

Simfoniskais hits ar Goran Gora. Čaikovska “Romeo un Džuljeta”. Atskats

18.10.19.

17. oktobrī  Lielajā Ģildē izskanēja Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra (LNSO) jaunās sezonas pirmais “Simfoniskais hits ar Goran Gora” – izklaidējoši […]